Google AdWords Expanded Text Ads (ETA) : De eerste bevindingen

Google AdWords Expanded Text Ads (ETA) : De eerste bevindingen

Bèta fase met Expanded Text Ads

Zoals in ons vorige blog besproken adviseert Google momenteel om zowel de Expanded Text Ads als de traditionele tekstadvertenties beiden naast elkaar actief te hebben staan. In deze blog is er inzichtelijk gemaakt wat de prestaties zijn van de Expanded Text Ads (ETA) ten opzichte van de traditionele tekstadvertenties in Google AdWords.

De maand juli is de eerste maand dat de Expanded Text Ads in de bèta fase live hebben gestaan tezamen met de traditionele tekstadvertenties. Wij van Nextresult hebben een analyse uitgevoerd om meer inzicht te krijgen en de eerste bevindingen te kunnen delen. Sinds de Bèta eind juni 2016 beschikbaar kwam zijn wij actief gaan testen met Expanded Text Ads. Inmiddels zijn we ruim vier weken verder en kunnen we voorzichtig de eerste conclusies trekken.

We hebben zowel bekeken wat de invloed van Expanded Text Ads zijn ten opzichte van de traditionele tekstadvertenties alsook de resultaten vergeleken van Nederlandse campagnes met campagnes die actief zijn in België.

De data voor dit blog bestaat uit de prestaties van de beide typen advertenties van twee adverteerders die beiden in een vergelijkbare branche actief zijn en zowel de Nederlandse als de Belgische markt benaderen.

Resultaten van Expanded Text Ads gericht op Nederland

De Expanded Text Ads vertegenwoordigen een aandeel van 22% van de vertoningen bij adverteerder 1, 78% van de tijd is er een traditionele advertentie getoond. Bij adverteerder 2 is het aandeel ETA’s iets hoger, 25% van de getoonde advertenties zijn Expanded Text Ads.

Van te voren hadden we verwacht dat de advertenties in de maand juli nog extra zouden opvallen tussen de veelal standaard advertenties. De advertentie is immers 47% groter waardoor gesteld kan worden dat een persoon extra snel op de Expanded Text Ad zal klikken doordat deze extra opvalt tussen de overige zoekresultaten. Door de prestaties van zowel de traditionele advertenties als de “uitgevouwen” tekstadvertenties (Nederlandse aanduiding van ETA’s) te analyseren kan worden beoordeeld of deze inschatting klopt.

Data Expanded Text Ads

 

De gemiddelde CPC is bij de campagnes van adverteerder 1 € 0,73 bij de Expanded Text Ads en daarmee 12% lager dan de gemiddelde CPC voor de traditionele advertenties. Bij adverteerder 2 is de verhouding andersom zichtbaar, de gemiddelde CPC bij de ETA’s zijn 7% duurder dan de traditionele advertenties. Er is geen groot verschil zichtbaar aangaande de gemiddelde CPC voor de beide typen advertenties.

De klikfrequentie (CTR) geeft weer hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt. In het geval van de Expanded Text Ads (CTR adverteerder 1: 4,07% en CTR adverteerder 2: 4,19%) is dit lager dan bij de traditionele tekstadvertenties (CTR adverteerder 1: 6,07% en CTR adverteerder 2: 5,55%). Desondanks de toename in grootte van de Expanded Text Ads hebben ze dus geen hogere klikfrequentie bereikt.

Zoals aangegeven bevatten de Expanded Text Ads meer tekens waardoor er voor de daadwerkelijke “klik” al meer informatie gecommuniceerd kan worden. Dit draagt bij aan de informatie die een persoon heeft voordat er op de advertentie geklikt wordt, dit resulteert in goed geïnformeerde bezoekers aan de betreffende specifieke bestemmingspagina. Kan de extra informatie er voor zorgen dat er minder geklikt wordt maar iedere klik wel waardevoller is en eerder tot een conversie leidt?

Om te bepalen waardoor de CTR lager is bij de Expanded Text Ads is er ook gekeken naar de opbouw van de tekstadvertenties. Er valt op dat de traditionele advertentie met de meeste klikken (CTR: 11,50%) bij adverteerder 1 gebruik maakt van keyword insertion in de kop van de advertentie. De ETA maakt daarentegen geen gebruik van keyword insertion. Daarnaast zijn er in de advertentiegroep meerdere varianten traditionele tekstadvertenties opgevoerd voor een specifiek zoekwoord, dit om na een periode de minst presterende te kunnen pauzeren en een nieuwe (betere) advertentie te creëren. In het geval van de Expanded Text Ads is er in eerste instantie één advertentietekst opgevoerd.

Bij adverteerder 2 heeft de tekstadvertentie met de meeste klikken ook een kop met keyword insertion. Bij deze adverteerder is de ETA ook niet voorzien van een kop met keyword insertion. Om een zo goed mogelijke kwaliteitsscore te behalen dienen de verwachte klikfrequentie, relevantie van de advertentie en de kwaliteit van de bestemmingspagina zo optimaal mogelijk ingevuld te zijn.

Beide type advertenties gebruiken dezelfde bestemmingspagina, daar wijken ze niet in af. Daarnaast zijn de ETA’s geïnspireerd op de traditionele advertenties en zouden daarmee minstens zo relevant moeten zijn voor dezelfde bestemmingspagina. Een opvallend resultaat is namelijk de gemiddelde positie van de ETA’s, deze is bij beide adverteerders namelijk slechter dan de traditionele advertenties. Het derde punt, de verwachte klikfrequentie, is ook gebaseerd op historische klikken en vertoningen van de advertentie. Dit is een aspect dat de ETA’s simpelweg nog moeten opbouwen omdat ze nieuw zijn. Het zou dan ook interessant zijn om te blijven volgen hoe de ETA’s zich ontwikkelen naarmate zij meer historie op hebben gebouwd.

De conversiepercentages van de ETA’s zijn beduidend hoger voor zowel adverteerder 1 (conversie %: 6,01%) als adverteerder 2 (conversie %: 3,42%) dan de traditionele campagnes, respectievelijk 2,60% en 1,90%. Er zal gekeken moeten worden waar dit onderscheid door veroorzaakt wordt. Doordat het in beide accounts en in beide landen dezelfde trend laat zien is het een opvallende uitkomst van de Expanded Text Ads. In het volgende onderdeel zal er in detail worden gekeken naar wat de eventuele invloed van de specifieke apparaten op het conversiepercentage is.

 

Hoe presteren ETA’s op verschillende apparaten ?

De Expanded Text Ads zijn aangekondigd met de vermelding dat ze ontworpen zijn met het oog op de wereldwijde toename van mobiele gebruikers. Vandaar dat een uiteenzetting per apparaat een waardevol inzicht geeft in de resultaten.

In onderstaande tabel is te zien dat bij zowel adverteerder 1 als 2 de CTR het hoogste is onder de personen die in contact komen met de tekstadvertentie terwijl ze als apparaat een tablet gebruiken. De CTR is voor zowel de traditionele advertenties als de ETA’s het hoogst onder tablet gebruikers. De posities van de advertenties zijn voor de tablets ook het beste, dit draagt bij aan de verbeterde zichtbaarheid van de advertenties.

Data Expanded Text Ads

De gemiddelde positie is verslechterd bij de ETA’s ten opzichte van de traditionele advertenties bij beide adverteerders. Vervolgens is er specifieker gekeken naar wat de bijdrage is van de verschillende apparaten. Bij adverteerder 1 hebben de Expanded Text Ads bij ‘mobiele apparaten’ de laagste positie (3,8) behaald. Ook bij adverteerder 2 scoorde de ETA’s bij ‘mobiele apparaten’ de laagste positie (5,0).
Met deze inzichten kunnen we onze biedingsstrategie voor mobiel zeker gaan aanpassen.

Er is bij adverteerder 1 een relatief groot aandeel conversies op de tablet gemeten, dit apparaat heeft een conversiepercentage van 8,85%. Ook de mobiele apparaten scoren met een conversiepercentage van 5,95% hoger dan de computer met 4,59%. Deze verhouding zie je bij adverteerder 1 niet terug bij de traditionele advertenties, daar is het conversiepercentage van mobiele apparaten het hoogste met 4.17% tegenover 2,62% (computer) en 2,12 (tablet). Daarnaast zijn er bij adverteerder 1 bij enkele campagnes bodaanpassingen gedaan om de biedingen te verhogen met 30% – 35% voor mobiele apparaten tijdens optimalisaties van de campagnes.

Bij adverteerder 2 is het conversiepercentage van de Expanded Text Ads op de computer het hoogst met 4,76%. De computer gebruikers scoren ook het hoogst (2,67%) op conversiepercentage bij de traditionele tekstadvertenties. De voornaamste groep apparaten die tot conversies hebben geleid zijn de Tablets voor zowel traditionele advertenties en ETA’s. Er is bij adverteerder 2 een bodaanpassing ingesteld om bij meerdere campagnes de biedingen te verlagen voor mobiele apparaten met volledige browser, dit varieert van 50% – 100%. Hierdoor zijn de verhoudingen tussen de verschillende apparaten beïnvloed ten gunste van de algehele prestaties van het account.

Een reden kan zijn dat door de uitgebreidere tekst van de advertentie de bezoeker met meer voorkennis op de relevante bestemmingspagina terecht komt of juist beslist niet te klikken doordat er meer informatie van te voren bekend is. Er dient wel in acht genomen te worden genomen dat er bij deze analyse puur en alleen gekeken is naar de onderlinge verschillen in de traditionele advertenties en de ETA’s. Er is niet inzichtelijk gemaakt of er andere randvoorwaarden eventueel voor de onderlinge verschillen hebben gezorgd. Dit dient dan ook als een limitatie van deze analyse te worden gezien.

Conclusies en verwachtingen aangaande Expanded Text Ads

Wat kunnen we concluderen en verwachten de komende tijd met het live gaan van nog veel meer Expanded Text advertenties?

Er viel te zien dat er een daling was in de kosten per conversie bij de Expanded Text Ads in zowel de Nederlandse – als de Belgische campagnes. Bij de Nederlandse campagne liggen de kosten per conversie lager dan bij de traditionele advertenties. Dit is een constatering van een maand bij 2 adverteerders maar geeft wel een richting aan die er veelbelovend uitziet. Bij de adverteerders uit deze case bereikten we met 62% lagere kosten (adverteerder 1) een conversie in Nederland. Ook bij adverteerder 2 werd er met gemiddeld 41% lagere kosten een conversie in Nederland behaald. Er zal verder onderzoek moeten worden gedaan of dit komt door de beter geïnformeerde bezoeker die daardoor tot een conversie overgaat of dat hier een andere reden aan ten grondslag ligt.

De CTR is het hoogst onder de gebruikers van een tablet waarop de Expanded Text Ads getoond zijn. Deze uitkomst is gemeten bij beide adverteerders in de campagnes gericht op zowel Nederland als België.

De gemiddelde positie van de ETA is minder goed dan de traditionele advertenties. Dit zou het gevolg kunnen zijn van de afwezigheid van historie bij de Expanded Text Ads. Doordat deze zeer nieuw zijn beginnen ze met het opbouwen van historie terwijl de bestaande advertenties op dit onderdeel beter scoren.

Optisch zullen de Expanded Text Ads steeds meer gemeengoed gaan worden aangezien alle bureaus en adverteerders druk zijn om de advertenties om te bouwen naar de ‘nieuwe’ stijl. Tijdens de bèta fase werden de ETA’s ongeveer 20% van de tijd getoond om de eerste ervaringen er mee op te doen wereldwijd. Nu zal de exacte invulling van de Expanded Text Ads nog belangrijker worden om je te onderscheiden van de andere adverteerders.

Wij van Nextresult zijn erg blij de kans te hebben gekregen als een van de eerste te hebben mogen testen met Expanded Text Ads. Het heeft ons in staat gesteld al vroeg voor enkele van onze adverteerders de ETA’s te mogen testen. De eerste resultaten zijn deels onverwacht (niet de 20% stijging in CTR zoals aangekondigd en een lagere positie). Echter, enkele zaken vallen ook deels te verklaren door eigen keuzes in de betreffende campagnes en het feit dat de advertenties historie missen. Door al te hebben getest in de bèta fase van de Expanded Text Ads hebben we veel inzichten gekregen welke wij graag delen.

 

3.891 Reactie's
  • อิฐมอญ
    Geplaatst op 11:18h, 18 november

    Thanks on your marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you could be a
    great author.I will remember to bookmark your blog and will
    eventually come back from now on. I want to encourage one to
    continue your great job, have a nice morning!

  • เพิ่มน้ำนม
    Geplaatst op 11:07h, 18 november

    all the time i used to read smaller articles or reviews that as well clear their motive,
    and that is also happening with this post which I am reading now.

  • มาส์กโยเกิร์ต
    Geplaatst op 08:23h, 18 november

    Fantastic website you have here but I was curious if you knew of any forums that cover the same topics discussed in this article?
    I’d really love to be a part of online community where I can get responses from other knowledgeable people
    that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know.
    Cheers!

  • bluestacks download for windows 10
    Geplaatst op 08:10h, 18 november

    Hello there. I just discovered this website and I honestly love it. I also like to talk about bluestacks download from time to time. Great to be around, bless you!

  • Judi Sabung Ayam
    Geplaatst op 04:42h, 18 november

    Hello.This article was really remarkable, especially since I was searching for thoughts on this matter last Wednesday.

  • Judi
    Geplaatst op 01:06h, 18 november

    I really enjoy reading on this website , it contains great blog posts. “It is easy to be nice, even to an enemy – from lack of character.” by Dag Hammarskjld.

  • michael kors outlet
    Geplaatst op 00:00h, 18 november

    I wanted to make a quick word to be able to say thanks to you for these stunning solutions you are giving at this site. My incredibly long internet lookup has finally been rewarded with sensible facts and strategies to write about with my company. I ‘d admit that many of us site visitors actually are very fortunate to live in a fabulous website with very many perfect people with helpful tips and hints. I feel very much privileged to have come across the web site and look forward to plenty of more excellent minutes reading here. Thanks once more for all the details.

  • Judi online
    Geplaatst op 21:23h, 17 november

    I don’t even know how I stopped up here, but I assumed this publish was once good. I don’t recognize who you are however definitely you are going to a well-known blogger for those who are not already 😉 Cheers!

  • superhero kungfu fight
    Geplaatst op 20:52h, 17 november

    Thanks again for the blog post.Thanks Again. Want more.

  • what to buy online
    Geplaatst op 19:45h, 17 november

    Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very useful information particularly the last part 🙂 I care for such info a lot. I was looking for this certain info for a very long time. Thank you and good luck.

  • loft conversions london
    Geplaatst op 19:10h, 17 november

    Major thankies for the blog article.Thanks Again. Keep writing.

  • Model Papers 2018
    Geplaatst op 18:17h, 17 november

    I really liked your article post.Really thank you! Much obliged.

  • sex toys canada
    Geplaatst op 17:29h, 17 november

    Your style is very unique in comparison to other people I ave read stuff from. I appreciate you for posting when you ave got the opportunity, Guess I all just bookmark this page.

  • Previous Papers 2018
    Geplaatst op 17:17h, 17 november

    You made some nice points there. I did a search on the topic and found most individuals will consent with your website.

  • adidas ultra boost 3.0
    Geplaatst op 17:15h, 17 november

    Oh my goodness! an incredible article dude. Thank you However I am experiencing problem with ur rss . Don抰 know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting identical rss drawback? Anybody who is aware of kindly respond. Thnkx

  • Sample Papers 2018
    Geplaatst op 16:18h, 17 november

    tarot amor si o no horoscopo de hoy tarot amigo

1 154 155 156

Geef een reactie