Google Adwords: Personaliseer je advertentieteksten met de IF functie

Data driven marketing

De mate waarin bedrijven kunnen inspelen op hun doelgroep neemt met de dag toe. Enerzijds leveren we hiervoor als consument zelf input maar anderzijds kunnen ook steeds meer zaken gemeten worden.
Zo vraagt Facebook zijn gebruikers geregeld “klopt het dat u bij bedrijf X bent?”, bij het antwoorden van deze vraag wordt aangegeven dat de input niet openbaar inzichtelijk zal worden gemaakt. Echter, met het beantwoorden van deze vraag dragen consumenten bij aan de data die Facebook beschikbaar heeft. Hiermee kan Facebook de dienstverlening continue verbeteren doordat het naadloos aansluit bij de behoefte; reclame voor het betreffende bedrijf X kan zeer gericht ingezet worden bij gebruikers van Facebook.

Anderzijds kan er steeds beter op de beschikbare data worden ingespeeld, hier is de nieuwe IF-functie (IF Functions and Default Value) binnen Google AdWords ook een voorbeeld van. Met de IF-functie hebben adverteerders de mogelijkheid om een deel van de advertentietekst aan te laten passen op basis van gebruikerskenmerken.

Waar kan ik de IF-functie toepassen?

De IF-functie is een aanvulling op de reeds bestaande functies bij het aanmaken van een nieuwe tekstadvertentie in Google AdWords. Inmiddels zijn er de volgende mogelijkheden beschikbaar bij het schrijven van een tekstadvertentie:

  • Aftellen: hiermee kan een timer getoond worden die aftelt tot een bepaalde gebeurtenis.
    • Voorbeeld: in de tekstadvertentie de laatste 5 dagen tot het einde van de Sale laten aftellen.
  • Zoekwoord invoegen (keyword insertion): deze functie geeft het zoekwoord weer dat de advertentie activeerde.
    • Voorbeeld: iemand zoekt naar ballonvaart boeken, dit zoekwoord is actief in de campagne, dan zal dit zoekwoord in de koptekst worden weergegeven.
  • IF-functie: hierbij wordt een specifieke tekst getoond op basis van apparaat of doelgroep.
    • Voorbeeld: wanneer een persoon op zijn mobiel een zoekopdracht invoert, kan de specifieke tekst “Reserveer op uw mobiel” weergegeven worden.

In onderstaande afbeelding valt te zien dat er per apparaat voor is gekozen om een specifieke tekst te tonen.


 

Hoe kan de IF-functie ingezet worden?

Het onderscheidende element van de IF-functie is dat op basis van de gebruiker de advertentietekst variabel is. Hiermee kan er een tekst worden weergegeven afhankelijk van het apparaat of het behoren tot een doelgroep van de gebruiker.

  • IF-functie (Apparaat): er kan een specifieke tekst getoond worden aan mobiele gebruikers. Hierdoor kan de advertentietekst de mobiele gebruiker gericht aanspreken met een afwijkende tekst.

Zo zal de tekst “snelle reservering via mobiel” zeker de aandacht trekken van de mobiele gebruiker. Ook kan er voor worden gekozen om een afwijkende actie aan te bieden, voorbeeld: “koop op uw mobiel en krijg 50% korting voor nieuwe klanten”. Bij bezoekers via een desktop kan er voor gekozen worden om een ander kortingspercentage weer te geven.

  • IF-functie (Doelgroep): op basis van de aanwezigheid in een retargeting-lijst, met specifieke kenmerken, gebruikers aanspreken. Dit maakt het mogelijk om aan bijvoorbeeld terugkerende bezoekers of winkelwagen verlatende bezoekers een relevante tekstadvertentie te tonen. Aan deze personen kan er voor gekozen worden om een hoger kortingspercentage te laten zien in de tekst dan aan overige bezoekers om hen over de drempel te halen.

De IF-functie in 4 stappen toepassen

Stap 1: Kies bij het maken van een nieuwe advertentie voor het type “tekstadvertentie”

 

 

 

 

 

Stap 2: Vervolgens kan op de gewenste plek door middel van het typen van { de IF-functie geselecteerd worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3: Selecteer het voorwaardetype waar je gebruik van wil maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 4. Vul de specifieke tekst voor de gekozen gebruikers als eerste na de komma in en sluit af met de algemene tekst.

 

 

 

 

 

 

 


Wat zijn de voordelen van de IF-functie?

  • Zeer relevante tekstadvertenties doordat ze zich aan kenmerken van de gebruiker aanpassen.
  • Indien een gebruiker niet voldoet aan de voorwaarden krijgen ze de algemene tekstadvertentie te zien, het is hierbij niet nodig een aparte advertentie te maken.
  • Er is geen feed benodigd, in de Google AdWords interface kan de IF-functie geselecteerd worden.

 

Wat vinden wij van de nieuwe IF-functie?

Momenteel hebben we de eerste advertenties toegevoegd voor klanten met de nieuwe IF-functie in Google AdWords. Hierbij is het de uitdaging om echt meerwaarde te bereiken doordat de teksten beter aansluiten bij de gebruikers. De komende tijd zullen we dan ook zowel de IF-functie gericht op apparaten als doelgroepen toepassen en de resultaten nauwlettend in de gaten houden en optimaliseren.

Het is een algemene trend dat steeds meer mensen zich op een mobiel apparaat oriënteren voordat ze tot een aankoop in de winkel of op desktop overgaan. Door gerichte aanbiedingen in te zetten bij mobiele gebruikers kan er gestimuleerd worden dat men op mobiel eerder converteert.

Ook het tonen van een gerichte advertentie aan bezoekers die een artikel in hun winkelwagen hebben achtergelaten is een mooie functie. Dit maakt het mogelijk om aan deze personen bijvoorbeeld een tekst te laten zien met een verwijzing naar hun eerdere bezoek; “Heeft u nog vragen over het door u bekeken product, neem gerust contact op.”.

Hopelijk geeft dit blog een goed beeld van de mogelijkheden van de nieuwe IF-functie die gebruikt kan worden in Google AdWords. Mocht je meer informatie hierover willen hebben of eens willen sparren wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen neem dan gerust contact met mij op!

3.303 Reactie's
  • bakteri penyebab kondiloma akuminata
    Geplaatst op 13:02h, 18 november

    artikel penyakit kutil kelamin

    Hai i particularly like about the picture / article / presentation that you describe. Very unique, interesting and useful. de Nature Indonesia merupakan sebuah CV yg bergerak dalam bidang pengobatan alami aman

  • sebab wasir atau ambeien
    Geplaatst op 09:42h, 18 november

    sebab wasir atau ambeien

    Hai i particularly like about the picture / article / presentation that you describe. Very unique, interesting and useful. de Nature ialah sebuah CV yg berjalan dalam bidang pengobatan alami aman

  • ferragamo belt
    Geplaatst op 06:47h, 18 november

    I truly wanted to write down a quick remark to be able to appreciate you for those precious advice you are giving at this website. My time-consuming internet search has now been recognized with useful details to write about with my best friends. I ‘d mention that many of us site visitors are truly lucky to exist in a fine place with so many brilliant individuals with useful basics. I feel quite blessed to have seen the weblog and look forward to really more awesome moments reading here. Thanks a lot once more for all the details.

1 131 132 133

Geef een reactie