Recente Google update: verbeter de online vindbaarheid van je bedrijf met sterk gelijkende varianten van zoekwoorden

Personen zijn continu op zoek naar producten of diensten waar ze behoefte aan hebben, of het nu gaat om speelgoed, zwembadoverkappingen of hair extensions laten zetten. De meeste aanbieders van dit soort producten of diensten hebben een AdWords account aangemaakt, ingericht en inmiddels online staan. Echter, het vinden van de juiste zoekwoorden is een hele opgave voor de meeste adverteerders. Of iemand zoekt naar ‘’plastic speelgoed’’ of naar ‘’speelgoed van plastic’’, het product dat zij zoeken is hetzelfde; namelijk plastic speelgoed. Het is eigenlijk raar om ‘eindeloze’ lijsten met talloze zoekwoord combinaties te moeten maken in Google AdWords, terwijl het slechts over één product(groep) of dienst gaat. In principe zou dit niet nodig hoeven te zijn en sinds de recente Google update hoeft dat ook niet meer.

Sterk gelijkende varianten van zoekwoorden zijn zoekwoorden zoals in bovenstaand voorbeeld met plastic speelgoed wordt benoemd. Deze varianten zullen ervoor zorgen dat personen die op zoek zijn naar je product of dienst, ondanks kleine variaties in de zoekwoorden, toch bij jouw bedrijf zullen uitkomen. Om het nog gemakkelijker te maken om je klanten te bereiken, gaat Google de komende maanden de sterk gelijkende varianten van zoekwoorden verder uitbreiden. Zodat ook de ingestelde exacte zoekwoorden (bijvoorbeeld ‘’[plastic speelgoed]’’) in verschillende formuleringen en variaties worden weergegeven bij het opzoeken van dezelfde bedoelde producten en diensten door personen. Eerdere tests door Google tonen aan dat adverteerders tot gemiddeld 3% meer klikken zien na doorvoering van de update, en het gebruik van exacte zoekwoorden, met behoud van vergelijkbare CTR (Click-Through-Rate) en conversieratio’s (percentage bezoekers dat overgaat tot conversie). Wat aangeeft dat de CTR en conversies in verhouding toenemen volgens Google!

De update van Google wat betreft sterk gelijkende varianten van zoekwoorden kan in de meeste gevallen goed uitpakken. Dankzij de update zullen er voortaan meer personen worden verbonden met wat ze zoeken en dat met het gebruik van slechts één zoekterm. Maar hoe zorgt Google voor die verbinding en wat betekent het voor jou?

Toevoegen, verwijderen en aanpassen van functie woorden

Functie woorden zoals voorzetsels (in, tot), voegwoorden (voor, maar), lidwoorden (de, het) en andere woorden die geen invloed hebben op de intentie van het zoekwoord worden met de update genegeerd. Deze wijziging van Google zorgt voor extra verbindingen met jouw zoektermen, omdat soortgelijke zoekopdrachten voortaan ook zullen binnen komen. Bijvoorbeeld: als je de zoekterm ‘’paarden in vliegtuig’’ hebt toegevoegd aan je campagne en iemand zoekt op ‘’paarden vliegtuig’’ of ‘’vliegtuig voor paarden’’. De functie woorden zullen in dit geval worden genegeerd om overeen te komen met soortgelijke zoekopdrachten. Overigens kan Google ook de volgorde van de woorden aanpassen, maar daar wordt hieronder meer over uitgelegd.

Zoektermen die invloed hebben op de intentie, zoals: Amsterdam, groen, kleine, et cetera zullen niet worden genegeerd. Het betreft alleen de functie woorden die Google gaat negeren. Dit gebeurt alleen als de betekenis van je zoekwoorden niet veranderd. Bijvoorbeeld: je adverteert met de zoekterm ‘’overkapping voor zwembad’’ en iemand gebruikt de zoekopdracht ‘’zwembad met overkapping’’. De kans is groot dat de betreffende persoon op een ‘kant-en-klare’ zwembad met overkapping zoekt, terwijl je zelf alleen overkappingen voor zwembaden aanbiedt. Dit is niet hetzelfde product en Google zal in dit geval de functie woorden niet negeren, waardoor er geen overeenkomst is met jouw zoektermen.

Google Exact Match - sterk vergelijkende varianten

Toevoegen, verwijderen en aanpassen van functie woorden (Bron: Google Inside AdWords)

Dezelfde betekenis, andere volgorde

Om terug te komen op de woordvolgorde van bijvoorbeeld exacte zoekwoorden, deze worden ook meegenomen bij de update van Google. Als je de zoekterm ‘’sisal vloerkleden’’ hebt toegevoegd aan je campagne en iemand zoekt op ‘’vloerkleden sisal’’, dan ziet Google dit voortaan als hetzelfde product en is er volgens Google een overeenkomst tussen jouw zoekterm en de zoekopdracht van iemand die naar sisal vloerkleden zoekt.

Google zal in geen enkel geval zoekwoorden toevoegen aan je exacte zoekterm. Het is dus niet mogelijk dat je de zoekterm ‘’houten poorten’’ hebt toegevoegd aan je campagne en dat Google de exacte variant ‘’houten poorten kopen’’ meeneemt bij zoekopdrachten. Dit kan alleen als je zelf deze exacte zoekwoorden hebt toegevoegd aan je campagne of het type zoekwoord modifier voor breed zoeken gebruikt: ‘’+houten +poorten’’. In een volgende blog zal meer worden uitgelegd over de verschillende types zoekwoorden die in Google AdWords mogelijk zijn en hoe deze het beste ingezet kunnen worden. De update van Google zorgt er tevens voor dat je zoekwoorden alleen in een andere volgorde worden gezet als dit geen gevolgen heeft voor het doel van de zoekopdracht. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld iemand die zoekt met ‘’paardentransport nederland naar midden-oosten’’. Als jij adverteert met de exacte zoekterm ‘’paardentransport midden-oosten naar nederland’’ zal Google de zoekopdracht niet in een andere volgorde zetten en laten overeenkomen in dit geval, want dit komt niet overeen met het doel met waar diegene naar op zoek is.

Dezelfde betekenis andere volgorde

Dezelfde betekenis, andere volgorde (Bron: Google Inside AdWords)

Voorbeelden sterk gelijkende varianten van zoekwoorden

Hieronder wordt aan de hand van een voorbeeld weergegeven hoe exacte zoekwoorden vooraf aan de update in de meeste gevallen zijn opgesteld. Daarnaast wordt weergegeven hoe deze opstelling met ingang van de update kan worden gemaakt. Belangrijk om te weten is dat beide opstellingen bruikbaar zijn, Google zal de verschillende varianten van zoekwoorden namelijk gebruiken als deze identiek zijn aan de zoekopdracht. Echter, het scheelt veel tijd bij het bouwen van een nieuwe campagne als je de nieuwe opstelling van sterk gelijkende varianten van zoekwoorden gebruikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opzet zoekwoorden voordat de update actief was.                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opzet zoekwoord(en) na doorvoering van de update

                                                                                                                                                

Samenvatting update Google

Hoe zorgt Google met deze update voor een betere verbinding en overeenkomt van zoekwoorden en wat betekent het voor jou?

Met de update sterk gelijkende varianten van zoekwoorden ofwel uitbreiding van exacte zoekwoord varianten hoef je geen ‘eindeloze’ varianten van zoekwoorden meer te maken. Google dekt dit af door het toevoegen, verwijderen of aanpassen van functie woorden naar gelang dit acceptabel is voor de zoekopdracht en waardoor een verbeterde overeenkomst mogelijk is. Op het moment dat je de ‘eindeloze’ lijsten met exacte zoekwoord varianten al hebt doorgevoerd is dit geen probleem en kan deze online blijven staan. Google geeft dan alsnog voorkeur aan de identieke zoekwoorden in combinatie met de zoekopdracht. Bij het maken van een nieuwe campagne kan het veel tijd besparen door gebruik te maken van de update en alleen exacte zoekwoorden toe te voegen die de basis dekken, eventueel in aanvulling met andere typen zoekwoorden.

In principe zou het geen problemen moeten opleveren tussen het type zoekwoord exact en modifier voor breed zoeken (mbm), aangezien het exacte zoekwoord wordt uitgesloten in een aparte mbm-campagne (kan eventueel per opzet verschillen). Daarnaast gaat het in dit geval alleen om functie woorden, waardoor exact in de meeste gevallen beter aansluit bij gebruik van extra functie woorden bij de zoekopdracht. Op het moment dat er extra zoekwoorden (kopen, bestellen, et cetera) in de zoekopdracht voorkomen is de exacte zoekterm niet meer van toepassing en wordt de mbm-zoekterm door Google gebruikt bij het weergeven van je advertentie.

Conclusie: van de Google update met betrekking tot sterk gelijkende varianten van zoekwoorden: beide opzetten van exacte zoekwoorden zijn correct en bruikbaar, echter is er maar één opzet die tijdbesparend is en dat is de opzet van na de update.

Het Advies van Nextresult: behoud de opzet van exacte zoekwoorden zoals deze nu is en maak gebruik van de update bij het maken van nieuwe campagnes. Vergeet daarnaast niet om te kijken naar de relevantie en ROI van zoekwoorden! Als dit niet goed is dan heeft een goede opzet weinig nut.

Bron: Google Inside AdWords

Wil je graag meer informatie over hoe Google AdWords werkt of wil je geheel vrijblijvend bespreken welke mogelijkheden Nextresult als online marketingbureau te bieden heeft? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Wat doet Nextresult? Onze slogan zegt het al: ‘’Result driven online marketing’’. Ons team van zes vak experts zorgt voor een optimale vindbaarheid van je website in zoekmachines. Een optimaal rendement van je investering is een logisch gevolg van onze werkwijze. Nextresult helpt je graag om je online business te laten groeien! Wij bieden altijd een passende oplossing, of het nu gaat om het genereren van meer omzet, conversies of het laten toenemen van kwalitatieve aanvragen.

Lees meer over onze werkwijze en de mogelijkheden die Nextresult je kan bieden.

2.386 Reactie's
  • yeezy boost 350 v2
    Geplaatst op 02:27h, 18 november

    An attention-grabbing discussion is value comment. I believe that it is best to write extra on this topic, it might not be a taboo topic but usually individuals are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers

  • sex toys vancouver
    Geplaatst op 18:05h, 17 november

    The article posted was very informative and useful. You people are doing a great job. Keep going.

  • Previous Papers 2018
    Geplaatst op 17:54h, 17 november

    Nice Site , guys! Rewarding Information aswell. Right into my social bookmarks

  • Sample Papers 2018
    Geplaatst op 16:55h, 17 november

    Wow! Thank you! I continually wanted to write on my blog something like that. Can I include a portion of your post to my website?

  • Model Papers 2018
    Geplaatst op 15:56h, 17 november

    Wow, what a video it is! Really nice feature video, the lesson given in this video is truly informative.

  • kyrie 4
    Geplaatst op 12:52h, 17 november

    I intended to write you that little bit of word to help thank you very much the moment again for your personal breathtaking things you have discussed on this site. It has been certainly strangely open-handed with you to allow freely precisely what a number of people could possibly have made available for an electronic book to help with making some cash on their own, principally now that you might have done it if you decided. Those advice also worked like the great way to know that someone else have the identical desire the same as my personal own to know way more on the topic of this matter. I’m sure there are numerous more pleasant moments in the future for individuals who read through your website.

  • http://anderton.surabayaproject.com/author/anderton/
    Geplaatst op 12:28h, 17 november

    Thanks for sharing, this is a fantastic blog post. Awesome.

  • Teen Dresses
    Geplaatst op 11:40h, 17 november

    I really liked your blog article.Thanks Again. Keep writing.

  • more information
    Geplaatst op 09:38h, 17 november

    Thanks so much for the article post.Much thanks again. Awesome.

  • to learn more
    Geplaatst op 08:35h, 17 november

    You made some clear points there. I did a search on the topic and found most people will approve with your blog.

  • yeezy
    Geplaatst op 08:13h, 17 november

    There may be noticeably a bundle to find out about this. I assume you made sure good factors in features also.

1 94 95 96

Geef een reactie