Waarom jij als webwinkel mee moet doen aan Black Friday?

Waarom jij als webwinkel mee moet doen aan Black Friday?

Afgelopen vrijdag was het weer Black Friday, de kickstart van het shoppen voor de feestdagen. Hoewel het concept internationaal bekend is, wordt er met name in de VS en de UK een enorme omzettoename verwacht.

Black friday is voornamelijk bekend in de verenigde staten en vind plaats op de vrijdag na Thanksgiving. Black Friday wordt gezien als de start van het seizoen waarin consumenten inkopen doen voor de feestdagen .Veel winkels zowel online als offline adverteren met speciale aanbiedingen om zoveel mogelijk mensen naar de winkels te trekken. Vaak worden er scherpe aanbiedingen gepresenteerd voor producten met een beperkte voorraad. In de VS en de UK is deze dag een ware happening. Wanneer de deuren van de winkels opengaan staan er al rijen mensen te wachten om een van de speciale aanbiedingen te kunnen bemachtigen.

In Nederland wordt Thanksgiving nauwelijks gevierd maar zien we wel dat bedrijven steeds meer inzetten op het fenomeen ‘black Friday’.

Black Friday in Nederland

In Nederland werd er eerder bijna geen aandacht besteed aan deze dag omdat wij nauwelijks Thanksgiving vieren, volgens een bron van NU.nl.
Vorig jaar waren er in Nederland weliswaar 2 winkels die online gestunt hadden met Black Friday aanbiedingen, dit jaar liep dit aantal al op naar 21.
Nederland dankt het succes van deze dag aan het winkelseizoen. In Nederland start deze zodra Sinterklaas zijn intocht heeft gedaan in ons land. Bedrijven maken vanaf dat moment veel reclame voor Sinterklaas- en kerstacties maar nemen in hun uitingen ook Black Friday mee om nog meer aandacht te krijgen voor hun aanbiedingen.

Omzetgroei

 Actiepagina.nl en Centre for retail Research hebben een internationaal onderzoek gedaan en verwachten een omzet van 31 miljoen euro voor Black Friday. In het weekend wat volgt na deze dag draaien webwinkels nog eens 26 miljoen euro omzet extra. Dit jaar werd Black Friday gehouden op vrijdag 27 November en sommige retailers hebben Black Friday zelfs verlengd met een heel weekend. Grote winkelketens als Wehkamp, Supertrash, Omoda en Zalando deden mee aan Black Friday.

Zoekterm ‘Black Friday’ steeds populairder

In ons land wordt het fenomeen steeds bekender echter zet slechts een handjevol bedrijven een ‘black Friday-campagne’ op. Als we kijken naar de zoekresultaten in Google Trends zien we een duidelijke toename in interesse op het bekende fenomeen. In de afgelopen jaren is het zoekverkeer vervijfvoudigd, echter moeten we hierbij wel een kanttekening maken dat het zoekverkeer flink is toegenomen maar nog steeds geen hoge aantallen heeft.

Toename interesse 

Schermafbeelding 2015-12-02 om 10.35.21

Regionale interesse

Schermafbeelding 2015-12-02 om 10.35.40

Gerelateerde zoekopdrachten

Schermafbeelding 2015-12-02 om 10.35.57

Hierbij is duidelijk te zien dat er een aantal populaire spelers zijn die met een speciale campagne extra aandacht geven aan Black Friday.
Zo is de Mediamarkt en Apple erg populair volgens Google Trends, echter zagen we ook dat Wehkamp en Bol.com een speciale campagne hebben opgezet.

Schermafbeelding 2015-12-02 om 10.40.51


Schermafbeelding 2015-12-02 om 10.45.07

E-commerce kansen en voorspelling

Adobe Digital Index voorspelt in de Holiday Shopping Prediction een totale omzet van 5.6 miljard euro voor alleen al de Nederlandse markt in November en December. De aanloop naar Sinterklaas is de geschikte periode om een Black Friday-campagne op te zetten om al aan het begin van het feestdagen seizoen extra omzet te genereren.

Schermafbeelding 2015-12-02 om 10.49.33

Tips voor het succesvol inzetten van jouw Black Friday-campagne

Met deze basis zorg je ervoor dat jij klaar bent voor Black Friday:

1. Bereid je webshop voor op een flinke toename van verkeer

Tijdens de aanloop naar het feestdagen seizoen heb je als het goed is al de nodige maatregelen getroffen om te voorkomen dat je webshop overbelast raakt. Controleer alles nog eens volledig en gebruik de data van afgelopen jaren in combinatie met de verwachte toename en zorg dat je webshop klaar is voor een flinke toename in verkeer.

2. Is jouw webshop wel Mobile-Friendley?

Afgelopen jaar hebben we naar aanleiding van Google’s update massaal geïnvesteerd in een mobiele of responsive website. Heb jij dit nog niet gedaan en staan de feestdagen voor de deur? Dan loop je flink wat aankopen mis. Uit een Amerikaans onderzoek is namelijk gebleken dat 24% van de aankopen op Black Friday wordt gedaan met een smartphone.

3. Breid je corporate-campagne uit

Met een ‘corporate’-campagne bedoelen wij de campagne die ingezet wordt speciaal om bezoekers op te vangen die zoeken op jouw merknaam. Denk hierbij aan:

  • wehkamp nl
  • wehkamp nederland
  • wehkamp online
  • wehkamp financiering

Je kunt je voorstellen dat mensen met de komende feestdagen gaan zoeken op:

  • wehkamp black friday
  • wehkamp aanbieding black friday
  • wehkamp sinterklaas aanbieding

Zorg er daarom voor dat je huidige corporate campagne uitgebreid wordt met dergelijke termen. Zo kun je bezoekers een relevante advertentie tonen en ze direct naar de juiste pagina doorsturen.

Speciale ‘feestdagen’-campagnes zijn uiteraard ook zeer geschikt om op te zetten. Wij adviseren altijd om per actie een aparte campagne te maken met unieke landingspagina’s met name voor de grotere organisaties. Zo kun je exact meten wat elke actie de meeste omzet heeft gebracht en de budgetten verdelen op basis van resultaten. Denk hierbij aan:

  • Black Friday/Cyber Monday
  • Sinterklaas
  • Kerst
  • Oud & nieuw

Sommige van deze campagnes zou je ook kunnen combineren.

4. Gratis verzending

Tijdens actie-periodes kan het goed werken om gratis verzending aan te bieden. Uit recent onderzoek is gebleken dat consumenten liever profiteren van gratis verzending, dan van korting in de vorm van een eenmalig bedrag. Dit dien je als webshop vooraf wel goed te berekenen. Maak een heldere prognose waarin je helder krijgt welke toename in kosten je kunt verwachten en wat het ‘meer’ oplevert aan omzet. Goede alternatieven zijn ‘bij besteding vanaf €35 Gratis verzending’. Zo verhoog je enerzijds je gemiddelde orderwaarden, anderzijds dekt dat de kosten die je moet maken om gratis verzending aan te kunnen bieden.

5. E-mailmarketing

We weten al uit ervaring dat e-mailmarketing een heel rendabel kanaal is en zorgt voor een ‘stabiele’ omzet gedurende de maand. Communiceer niet alleen acties maar deel ook de laatste trends met je klanten. In de week voor Black Friday is het aan te raden al een aankondiging te doen van de actie die komen gaat. Black Friday is nog niet erg bekend onder consumenten, doormiddel van een goede nieuwsbrief kun je mensen al op de hoogte stellen.

Zorg in je nieuwsbrief uiteraard voor goede call-2-actions zodat mensen doorklikken naar de webshop. Gebruik ook bij dit soort acties data die je in het verleden verzameld hebt. Als het goed is weet je welke dag en tijd de beste zijn voor jouw database. Verstuur dit soort spectaculaire aanbiedingen dan ook op de dagen die uit eerdere resultaten de beste bleken te zijn.

 

 

 

 

 

 

 

1.453 Reactie's
  • Tanja
    Geplaatst op 03:55h, 18 november

    Hmm it looks like your blog ate my first comment (it
    was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly
    enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new
    to the whole thing. Do you have any tips and hints for first-time
    blog writers? I’d certainly appreciate it.

  • yeezy shoes
    Geplaatst op 01:34h, 18 november

    I抎 must examine with you here. Which isn’t one thing I usually do! I get pleasure from reading a put up that may make individuals think. Additionally, thanks for allowing me to remark!

  • flying superhero fight
    Geplaatst op 22:26h, 17 november

    I think this is a real great blog post.Thanks Again. Fantastic. ventolin

1 57 58 59

Geef een reactie