Eerste ervaringen met Google Data Studio

Voor het beheren van Google AdWords accounts is het belangrijk om de juiste informatie beschikbaar te hebben op basis waarvan geoptimaliseerd kan worden. Dit bereiken we door de juiste doelen in te stellen in Google Analytics die eventueel ook geïmporteerd worden in Google AdWords. Daarnaast willen we ook de resultaten en ontwikkelingen duidelijk kunnen presenteren aan onze opdrachtgevers. Deze maand hebben we onze eerste rapportage gemaakt in Google Data Studio om te ervaren wat de mogelijkheden zijn.

Google Data Studio bronnen

Sinds oktober 2016 is Google Data Studio beschikbaar en geeft de mogelijkheid om rapportages te maken helemaal afgestemd op je specifieke bedrijf. Dankzij de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden die Google Data Studio biedt kan je de meest belangrijke indicatoren in één overzicht opnemen.

Een onderscheidend element hierbij is de mogelijkheid om diverse bronnen te koppelen in dezelfde rapportage. Dit zorgt er voor dat je zowel de data uit bijvoorbeeld Google AdWords en Google Analytics in de rapportage kan opnemen. Momenteel zijn de onderstaande Google services te koppelen in een rapportage.

Hoe maak je een rapportage?

Ga naar de website datastudio.google.com en log in met je Google account.

Om te beginnen selecteer je Start a new report.

Vervolgens opent de nieuwe rapportage en zie je een compleet blanco scherm. Bovenaan het scherm en aan de rechter zijkant zijn de mogelijke toevoegingen weergegeven.

Aan de rechter bovenkant valt te wisselen tussen zowel de “edit” als de “view” weergave. Tijdens het bewerken wordt de rasterweergave gebruikt, hierdoor kan je de tabellen, grafieken en andere elementen goed uitlijnen.

Om te beginnen kunnen we een tabel toevoegen waarin we gegevens naar keuze gaan opnemen. Hiervoor selecteren we het onderstaande symbool boven in de menubalk.

Nadat dit toegevoegd is kan er een keuze gemaakt worden voor de data die we willen laten weergeven. Voor deze rapportage hebben we klikken, vertoningen en kosten geselecteerd.

Om in de rapportage de mogelijkheid te hebben om de data aan te passen voegen we ook de “periode” toe via onderstaande symbool. Deze toevoeging stelt ons in staat de periode te selecteren, de resultaten worden dan opgehaald uit de betreffende bronnen.

Tot slot voegen we enkele scorekaarten toe, dit kan via het scorekaart symbool zoals hieronder is aangegeven. De scorekaart is een mooie optie die op basis van het specifieke bedrijf kan worden ingesteld. Is voor een bedrijf bijvoorbeeld de gemiddelde orderwaarde een belangrijke prestatie-indicator dan kan deze uitgelicht worden middels een scorekaart. Dit geeft in één oogopslag de belangrijkste resultaten voor een bedrijf weer.

Na het toepassen van bovenstaande stappen hebben we onderstaande rapportage samengesteld. Doordat er in deze rapportage gebruik gemaakt wordt van de bronnen Google AdWords en Google Analytics geeft het waardevolle inzichten. Zo zien we de mate waarin bezoekers gebruik maken van bepaalde apparaten en ook op welke dagen er meer verkeer naar de website komt vanuit advertenties. De kosten kunnen goed gemonitord worden dankzij de handige scorekaart die automatisch bijgewerkt wordt bij het selecteren van de gewenste periode.

Conclusie

De rapportage in Google Data Studio kan gebruikt worden om resultaten overzichtelijk weer te geven. Dankzij de vele opties kan een rapportage opgebouwd worden met elementen die voor uw bedrijf het meest belangrijk zijn. De vormgeving kan compleet naar wens aangepast worden zodat het overeenkomt met uw huisstijl.

Zodra een rapportage is opgezet kan deze gemakkelijk gedeeld worden met andere personen. Doordat het gekoppeld is aan de betreffende bronnen is het mogelijk om filters op te nemen waarmee de gebruiker bepaalde data kan selecteren. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om alleen het organische verkeer of het betaalde verkeer weer te geven.

De eerste indruk van Google Data Studio is positief, met name het koppelen van meerdere bronnen maakt het een waardevolle tool. Daarnaast is het efficiënt dat met het aanpassen van de periode de data automatisch bijgewerkt wordt en het document makkelijk te delen is.

De historische cijfers per maand toevoegen werkt momenteel met een tussenstap, deze data dient via Google Sheets geïmporteerd te worden. Dit is een beperking aangezien het overzicht per maand van verleden jaar vaak als vergelijking wordt gebruikt door bedrijven.

Al met al zullen we bij Nextresult vaker gebruik gaan maken van Google Data Studio, de vele mogelijkheden zorgen voor een compleet overzicht wat altijd up-to-date is.

Wilt u voor uw bedrijf ook een rapportage of dashboard met interessante kpi’s laten opzetten? Neem gerust contact met ons op en we denken graag met u mee!

Geen reactie's

Geef een reactie